تبلیغات
ماشین های روز دنیا ماشین های روز دنیا - Mercedes Benz CLS
 

Mercedes Benz CLS

نویسنده: soheil haddadpoor

 

مرسدس بنز افسانه ای گالوینگ آخرین اتومبیل ساخت این کارخانه بود که موتور آن از سیستم انژکتوری تزریق مستقیم بهره می برد. این سیستم انژکتوری از نوع مکانیکی بود و بزرگ ترین نقطه ضعف آن این بود که زود داغ می کرد و بعضاً از کار می افتاد. تا به امروز کمپانی آئودی حرف اول را در تکنولوژی موتورهای تزریق مستقیم می زد ولی حالا مرسدس بنز هم وارد این گود شده آن هم با یکی از بهترین های خود یعنی مدل CLS .
لازم به ذکر است که بحث ما تنها در خصوص موتوهای بنزینی است چرا که موتورهای دیزل طبیعتاً از نوع تزریق مستقیم هستند یعنی گازوئیل مستقیماً به درون محفظه احتراق پاشیده می شود. در موتورهای بنزینی انژکتوری، سوخت معمولاً به درون منیفولد و یا سیلندر ( سوزن انژکتوری در پشت سوپاپ هوا قرار گرفته و پس از باز شدن سوپاپ سوخت را به درون سیلندر می پاشد. ) تزریق می گردد.
موتور 6 سیلندر خورجینی مرسدس بنز از نوع تزریق مستقیم است یعنی سوزن انژکتور همانند شمع به سر سیلندر پیچ شده و سوخت را مستقیماً به درون محفظه احتراق تزریق می کند. این موتور 292 اسب بخار قدرت دارد و در هر صد کیلومتر 9 لیتر بنزین مصرف می کند. برای این موتور یک سیستم مدیریت سوپاپ با زمان بندی متغیر طراحی شده است. گام بعدی مرسدس بنز ارائه سیستم تزریق مستقیم سوخت از نوع چند مرحله ای خواهد بود. در این سیستم در کورس تراکم و به هنگام بالا آمدن پیستون، سوخت در چند مرحله و با تفاوت زمانی در حدود چند هزارم ثانیه به درون سیلندر تزریق می شود و نه به یکباره. حاصل این گاز ترکیب بهتر سوخت و هوا، احتراق کاملتر، افزایش توان موتور و کاهش مصرف سوخت به میزان 15 درصد است. فشار انژکتورهای پیرو الکتریک در این موتور به 200 بار می رسد که50 برابر فشار انژکتورهای معمولی است. سطح پیستون دارای فرو رفتگی های مخصوصی است که باعث چرخش هوا در داخل سیلندر می شود. نیروی تورک موتور مذکور با 15 درصد افزایش به 365 نیوتن متر رسیده است که این رقم با احتساب کاهش مصرف سوخت 10 درصدی فوق العاده به نظر می رسد. فناوری تزریق مستقیم سوخت آخرین کلام در زمینه سیستم های سوخت رسانی است و تمامی خودروسازان سعی در بکار گیری این تکنولوژی در محصولات خود دارند.

 

() نظرات