تبلیغات
ماشین های روز دنیا ماشین های روز دنیا - Mercedes Benz GLK
 

Mercedes Benz GLK

نویسنده: soheil haddadpoor

 


GLK را نباید یك " پدیده "‌ حداقل در بخش طراحی به حساب آورد . فرم طراحی این خودرو بسیار تیز و خشك طراحی شده .

به طور كلی قسمت جلوی این خودرو به گونه ای طراحی شده كه عریض تر و پهن تر از قسمت عقب به نظر میرسد . البته این پهنا نه تنها آن را پرابهت نشان نمیدهد بلكه از جذابیت آن نیز كاسته است .

خطوط تیز بدنه هنگام رسیدن به قسمت عقب متمركز شده و نمای به مراتب قابل قبول تری را نسبت به جلو به وجود می آورد . عدم در یك راستا قرار گرفتن دستگیره های در نیز این حس را تقویت میكند .

طراحان مرسدس نتوانسته اند كاپوت خود را به خوبی عضلانی نشان دهند و دو برآمدگی كوچكی نیز كه بر روی آن به چشم میخورد اصلا مدرن نیست و بیشتر در خودروهای دهه ی 80 و 90 دیده میشود.

ابعاد جلوپنجره نیز كمی بیش از اندازه بزرگ است و كوچكتر شدن آن میتوانست چهره ی جسورتری به GLK ببخشد .

البته GLK در طراحی نقاط قوتی نیز دارد كه از آن جمله میتوان به محل قرار گیری لنز چراغ ها اشاره كرد كه چه در هنگام خاموش بودن و چه در موقع روشنایی نمای این خودرو را زیباتر نشان میدهند .

با توجه به این كه GLK بر روی شاسی C كلاس ساخته شده میتوان انتظار داشت كه فرم چراغ های جلوی آن نیز شبیه سی كلاس باشد .این چراغ ها اگرچه خیلی جذاب نیستند ولی اشكال خاصی نیز در طراحی آن ها به چشم نمیخورد .

گلگیرهای برآمده ی این اتومبیل همانند سایر بخش ها نتوانسته اند چهره ی این خودرو را حجیم نشان دهند و فقط باعث اغراق آمیز جلوه كردن خودرو میشوند .

در كل طراحی خارجی GLK جدید علی رغم جدید بودن خیلی شكیل و زیبا نیست و مرسدس میتوانست در این زمینه بهتر كار كند .

اگر بخواهیم بین طراحی داخلی و خارجی این خودرو مقایسه ای انجام دهیم طراحی داخلی برنده خواهد بود !!

داشبورد این خودرو خصوصا در قسمت های بالایی زیبا و لوكس طراحی و رنگ آمیزی شده . استفاده از رنگ های تیره حالتی كلاسیك را به وجود آورده است كه شما را به یاد محصولات زیبای دهه 70 مرسدس می اندازد .

اما وقتی به قسمت پایین - صندلی ها و قسمت میانی فرمان نگاه میكنیم رنگ كرمی روشنی را میبینیم كه به هیچ وجه با رنگ بسیار تیره ی كابین هماهنگی ندارد . اگر طراحان كمی رنگ كرم را در میان رنگ تیره استفاده میكردند آن وقت زیبایی كابین دو چندان میشد ولی تقسیم كابین به دو بخش كاملا تیره و روشن كمی احساس خستگی و دلزدگی را به وجود می آورد .

نحوه ی قرار گیری ادوات و ظاهر آن ها مناسب است ولی شكل طراحی دریچه های كولر اصلا مدرن و به روز نیست . حالت مربع شكل و ساده ی این دریچه ها بیشتر شما را به یاد خودروهای قدیمی هیوندای می اندازد تا مرسدس بنز !!

نحوه ی رنگ آمیزی نشانگر سرعت قابل توجه است . رنگ خاكستری ملایم آن با بقیه ی اجزای فوقانی كابین هماهنگ است .

در این بخش نیز اگرچه GLK فوق العاده نیست ولی حرف هایی برای گفتن دارد .


اولین موتوری كه برای این خودرو در دسترس است یك موتور دیزلی چهارسیلندر است كه 2/2 لیتر حجم دارد . این موتور كه از نسل جدید موتورهای دیزلی مرسدس است به تكنلوژی BLUETEC مجهز شده . این تكنلوژی با استفاده از یك سری فیلترهای پیشرفته گاز خروجی موتور را تصفیه میكند به طوریكه هم اكنون خودروهای مجهز به موتورهای بلوتوك مرسدس در 50 ایالت آمریكا در حال تردد میباشند .

این موتور كه از نسل چهارم موتورهای " كامون ریل " میباشد دارای انژكتورهایی است كه سوخت را با فشار 2000 بار به محفظه ی احتراق تزریق میكنند .

" بلوتوك این امكان را برای ما فراهم می آورد تا علاوه بر بازدهی بالا و انتشار آلودگی كم بتوان گشتاور بالایی را از موتور دریافت كرد " . این سخن دكتر توماس وبر عضو مركز تحقیقات پیشرفته ی شركت دایلمر میباشد .

سیستم AdBlue با تزریق جریان بنزین به لوله ی اگزوز تا 80 درصد از میران اكسیدهای نیتروژن (‌ازت ) میكاهد . این سیستم اكسیدهای نیتروژن را به نیتروژن آزاد و بخار آب تبدیل میكند . همان طور كه میدانید اكسیدهای نیتروژن مهم ترین آلاینده ی موتورهای دیزلی هستند . این مواد میتوانند باعث به وجود آمدن پدیده ای به نام " مه دود فوتوشیمایی " شوند و همچنین اوزون تروپوسفری را ایجاد كنند كه به شدت برای سلامت انسان ها مضر است . از این رو حذف و كاهش این آلاینده ها در موتور خودروهای دیزلی بسیار حائز اهمیت است .

علاوه بر سیستم ادبلو نباید از نقش مبدل های كاتالیتكی SCR نیز گذشت كه استاندارد یورو 6 را برای این خودرو به ارمغان آورده است ( این استاندارد در اروپا از سال 2015 اجباری خواهد شد ) .

قدرت این موتور برابر 168 اسب بخار میباشد . برای این خودرو یك گیربكس 7 سرعته اتوماتیك در نظر گرفته شده كه قابلیت تعویض دنده ها به صورت دستی را از طریق میله ای كه در كنار فرمان در نظر گرفته شده داراست .

از دیگر موتورهای قابل دسترس برای مدل های اروپایی میتوان به موتور V6 دیزلی و موتور 2/6 لیتری آ ام گ اشاره كرد كه 450 اسب بخار نیرو تولید میكند .

نصب سیستم AGILITY بر روی این خودرو سبب شده تا فرمان پذیری و هندلینگ آن در مانورها افزایش یابد .سیستم فنربندی این خودرو را میتوان برای لوكس بودن و یا رفتن به مسیرهای خارج از جاده تنظیم كرد .

نصب سیستم چهاچرخ متحرك 4MATIC كه یكی از بهترین از بهترین های دنیاست به همراه استفاده از مواد سبك وزن پایداری بالایی را همزمان با تاثیر كم در مصرف سوخت برای GLK به ارمغان آورده است .

در كنار این سیستم تجهیزاتی نظیر سیستم پایداری الكترونیكی ESP و ASR به همراه 4ETS پایداری و ایمنی فعال بالایی را ایجاد میكنند .

تقسیم وزن در این خودرو 45:55 میباشد كه برای یك اس یو وی تقسیم وزن بسیار خوبی است و همین ویژگی به همراه سیستم های یاد شده چابكی بالایی را برای GLK ارزانی میدارد

 

() نظرات